DFC Nordic ja OK Money – vastuullista lainaamista jo vuodesta 2005

Suomalaisena rahoitusyhtiönä pyrimme toiminnassamme avoimuuteen ja vastuullisuuteen. Varmistamme aina asiakkaidemme luottokelpoisuuteen omista sekä ulkopuolisesta lähteistä, esim. Suomen Asiakastiedon rekisteristä. Lisäksi pyydämme asiakkaitamme antamaan meille luotettavan selvityksen tuloistaan joko Instantor-palvelun avulla tai toimittamaan meille kopion palkkakuitista. Me emme myöskään myönnä lainaa henkilölle, jolla on entuudestaan maksuhäiriö. Mikäli asiakkaallemme tulee vaikeuksia selviytyä lainan lyhennyksistä, olemme valmiita keskustelemaan maksuohjelmanmuutoksista tai asettamaan asiakkaalle jopa lainauskiellon, jos hän niin haluaa.

Lainaa vain sen verran, että selviät lyhennyksistä

Lainamme on tarkoitettu harkittuihin tai tilapäisiin ja yllättäviin menoihin, ei jatkuvaan kuluttamiseen. Jos sinulla on avuntarvetta tai haasteita selvitä raha-asioiden hoidosta, voit ottaa yhteyttä mm. alaoleviin yhdistyksiin kuntien ja kaupunkien velkaneuvojien lisäksi:

Jos et hallitse rahankäyttöä, voit asettaa itsellesi lainauskiellon

  • Lainauskieltoa voidaan hakea asiakaspalvelustamme, numerosta 0200 55511 (pvm/mpm).
  • Lainauskieltoa ei voi myöhemmin purkaa ja koskee konsernin kaikkia yrityksiä.

Vahinko ei tule kello kaulassa

Yleensä maksuvaikeudet eivät tule täysin yllättäen, joten ne eivät yleensä myöskään häviä yhdessä yössä. Vaikka sinulla ei olisikaan raha-asioiden kanssa ongelmia, niin on silti hyvä seurata tarkasti omaa talouttaan ja suhteuttaa menot aina todellisiin tuloihin, joskus voi olla jopa hyvä kirjata kaikki kulut ylös ja katsoa mihin ne rahat oikein menee. Listasimme alle joitakin esimerkkejä, jotka saattavat kieliä tulevista maksuvaikeuksista:

  • Olet vaarassa jäädä työttömäksi, olet lomautettu tai olet saanut irtisanomisilmoituksen.
  • Palkka ei riitä seuraavaan palkkapäivään.
  • Laskujesi maksut tahtovat viivästyä ja haet lisää maksuaikaa.
  • Teet paljon ennalta suunnittelemattomia heräteostoksia, joihin sinulla ei ole tarvetta tai varaa.
  • Ostat tuotteita tai palveluita osamaksulla ja ajattelet maksavasi ne sitten myöhemmin seuraavasta tilistä.
  • Käytössäsi on useita luotto- ja/tai maksukortteja, joilla yrität selvitä raha-asioistasi
  • Olet itse jonkun toisen henkilön lainan takaajana.

Mitä tehdä kun ”Maito on jo kaatunut pöydälle”?

Ole heti yhteydessä laskuttajiin, kun tiedät, ettet pysty maksamaan luottoasi, pikalainaa tai vippiä ajallaan. Laskuttajilla on yleensä tarjota erilaisia vaihtoehtoja. Ongelmien ei kannata antaa kasvaa ja kerääntyä, vaan niihin olisi pyrittävä löytämään ratkaisu nopeasti, jotta ylimääräisiä kuluja ei pääse syntymään lisää. Ylimääräiset kulut ovat pienissä laskuissa monesti suuremmat kuin itse takaisin maksettava laskun summa. Me DFC Nordicissa ymmärsimme, että tarve lainalle ei ole syntynyt hetkessä, ja eikä lainaa silloin myöskään hetkessä makseta takaisin. Siksi suunnittelimme lainatuotteisiimme varsin kohtuulliset takasinmaksuajat ja vieläpä varsin kohtuullisilla takaisinmaksuehdoilla. Kysy lisää asiakaspalvelustamme.

  • Ota aina heti yhteyttä lainan tai pikavipin laskuttajaan. Laskuttajan tiedot löytyvät laskusta ja palvelun tarjoajan kotisivuilta.
  • Useasti laskuttajan kanssa voi sopia maksusuunnitelmasta, - on myös palvelutarjoajan etu, että lasku tulee maksetusti tavalla tai toisella.
  • Jos olet saanut kirjeen perintötoimistolta koskien erääntynyttä laskusuorituksen perintää, on tärkeää, että hoidat laskusi välittömästi tai otat yhteyttä perintätoimistoon sopiaksesi maksusuunnitelmasta. OK Moneyn perintää hoitaa ikassa.fi
  • Mikäli ylläolevista neuvoista huolimatta ongelma ei ratkea, ota ei ole apua, sovi henkilökohtainen tapaaminen kunnallisen velkaneuvojan tai muun vastaavan tahon kanssa, joka lähtee purkamaan asiaasi.

Perintäkirje kannattaa avata ja ryhtyä toimiin heti

  • Maksa avoin saatava heti pois kirjeessä annettujen ohjeiden mukaan. Maksun viivyttäminen lisää vain kuluja.
  • Mikäli et pysty selviytymään velastasi kerralla, ota pikaisesti yhteyttä iKassan asiakaspalveluun sopiaksesi esimerkiksi maksusuunnitelmasta. On tärkeää, että toimit heti, etkä vasta huomenna.
  • Jos tunnet, että perintäkirje olisi aiheeton, niin ottamalla yhteyttä iKassan asiakaspalveluun selviää, mitä sen suhteen on tehtävissä. Mikäli oletkin jo maksanut laskun ennen kirjeen lähettämistä, perintä- tai maksumuistutuskirje on aiheeton.
  • Jos et tee mitään eli jätät asian hoitamatta, niin perintätoimet jatkuvat normaalisti ja se taas tarkoittaa lisäkustannuksia sinulle. Se voi myös tarkoittaa luottohäiriömerkinnän rekisteröintiä tietoihisi, jolla taas voi olla vakavia seuraamuksia. Se voi estää esimerkiksi lainansaantisi kokonaan tai sinulle myönnetyn luottokortin peruuttamista. Maksuhäiriömerkinnällä voi olla vaikutusta jopa työnsaantiisi tai vuokra asunnon vuokraamiseen.

DFC Nordic Oy noudattaa myös European Coalition for Responsible Credit:n eli ECRC:n vastuullisen luotonannon kriteereitä, joihin kuuluvat muun muassa riittävien ennakkotietojen anto ja maksuton luoton ennenaikainen takaisinmaksu. Tutustu ECRC:n vastuullisen luotonantajan kriteereihin osoitteessa: http://www.responsible-credit.net/media.php?id=1651 tai http://www.responsible-credit.net/